Live Chat
Pokaż prawy panel

Typowe dolegliwości silników diesla

Typowe dolegliwości silników diesla

Przez długie lata silniki wysokoprężne cieszyły się ogromnym powodzeniem wśród klientów indywidualnych i flot firmowych. Użytkownicy doceniali atrakcyjne połączenie więcej niż wystarczającej dynamiki i niskiego zużycia oleju napędowego. Ostatnimi czasy wielu producentów próbuje odchodzić od oferowania silników diesla, doskonaląc technologię hybrydową. Jednak na rynku wtórnym prym wciąż wiodą uwielbiane przez kierowców diesle, zwłaszcza w segmencie C, D i klasie wyższej – tutaj nadal silnik o zapłonie samoczynnym ma uzasadnienie ekonomiczne. Wybierając ten rodzaj jednostki napędowej musimy jednak być przygotowani na kilka typowych usterek.

Dostępne kilkanaście lat temu diesle były konstrukcjami bez mała prymitywnymi. Często pozbawione doładowania, wyposażone w niewrażliwe na jakość paliwa pompy rotacyjne odpowiadające za dostarczanie mieszanki do cylindrów – jednostki nie wymagały większej uwagi od strony użytkownika. Regularna wymian płynów eksploatacyjnych w zupełności wystarczyła do osiągnięcia imponujących przebiegów.

Sytuacja uległa zmianie wraz z wprowadzeniem do powszechnego użycia bezpośredniego wtryski paliwa, turbosprężarek pozwalających generować większą moc i innych elementów dziś obowiązkowego osprzętu. Każdy z dodatkowych elementów zwiększa ryzyko wystąpienia usterki, tym samym generując dodatkowe wydatki serwisowe. W nowoczesnych silnikach diesla po kilku latach użytkowania musimy być gotowi na interwencję dotyczącą również układu wtryskowego, dwumasowego koła zamachowego czy filtra cząstek stałych.

Turbosprężarka

W nowoczesnych silnikach diesla doładowanie jest elementem obowiązkowym. Producenci stosując turbosprężarkę o stałej lub zmiennej geometrii łopat z łatwością generują wysoką moc i moment obrotowy, zachowując przy tym wciąż oszczędny charakter. Turbosprężarka napędzana jest przez gazy wylotowe – wirnik ciepły napędzany jest przez spaliny, za pośrednictwem wałka połączony jest z wirnikiem zimnym zwiększającym ciśnienie powietrza trafiającego do komór spalania. Większa ilość dostarczanego tlenu przekłada się na efektywniejsze spalanie paliwa – większą moc. Do poprawnego jej funkcjonowania niezbędne jest odpowiednie smarowanie kluczowych elementów ruchowym. Wytrzymałość turbosprężarki uzależniona jest od jakości samego elementu, jak i częstotliwości wymian oleju silnikowego i stylu jazdy kierowcy. Gaszenie silnika od razu po forsownej jeździe, korzystanie z pełnej mocy silnika przed jego rozgrzaniem – to wszystko przyczynia się do degradacji turbosprężarki. Kres wytrzymałości objawia się spadkiem mocy silnika, zwiększonym zużyciem oleju silnikowego, wyraźnym dymieniem z układu wydechowego czy wyciekami oleju silnikowego. Odpowiednie części samochodowe z łatwością dostaniemy w sklepach motoryzacyjnych online. W skrajnych przypadkach turbosprężarka może wymagać regeneracji lub wymiany nawet po 100 tysiącach kilometrów.

Dwumasowe koło zamachowe

Coraz większa moc silnika i dostępnego momentu obrotowego wymusza na producentach stosowania bardziej rozbudowanych elementów przeniesienia siły napędowej. Wytrzymałe sprzęgła w większości silników diesla wspomaga dwumasowe koło zamachowe. Tłumik drgań skrętnych ma za zadanie niwelowanie wibracji generowanych przez jednostkę napędową, nie przepuszczanie ich do skrzyni biegów. Popularna dwumasa wygładza zmianę biegów, wyraźnie podnosi komfort użytkowania. Zależnie od sposobu użytkowania, marki i modelu element wytrzymuje około 200 tysięcy kilometrów. Zużycie objawia się odczuwalnym szarpaniem przy zmianie przełożeń i donośnym hałasem w czasie wyłączania silnika. Potrzebne części samochodowe kosztować mogą 2-3 tysiące złotych, wymianę przeważnie przeprowadza się razem z zespołem sprzęgła.

Wtryskiwacze

Rosnące wymagania techniczne, potrzeba zwiększania efektywności silników diesla zmusiła producentów do wprowadzenia wtrysku bezpośredniego common rail. Cichsza praca, większa wydajność to tylko niektóre z zalet wprowadzonych po raz pierwszy przez inżynierów Fiata rozwiązania. Dziś technologię common rail stosują praktycznie wszyscy. Niestety, wysokie wysilenie jednostek i bardzo precyzyjna budowa samych wtryskiwaczy rodzi pewne problemy. Wtryskiwacze okazują się bardzo wrażliwe na jakość tankowanego paliwa – nawet z pozoru niewielkie zanieczyszczenie może doprowadzić do ich uszkodzenia. Uszkodzone bądź zużyte wtryskiwacze dają o sobie znać charakterystycznym dymieniem, większym spalaniem i słabszymi osiągami. W zależności od marki zastosowanych wtryskiwaczy (Boch, Siemens, Delphi) specjalista będzie w stanie określić czy możliwa jest ich regeneracja – w przeciwnym razie skazani jesteśmy na zakup auto części w sklepie motoryzacyjnym.

Codzienna eksploatacja auta z silnikiem diesla ma ekonomiczne uzasadnienie dopiero przy znacznych rocznych przebiegach. Dopiero typowo pozamiejska eksploatacja pozwala odczuć niskie zużycie oleju napędowego i dużą elastyczność jednostki. Oczywiście użytkownik musi również być przygotowany na wspomniane wydatki eksploatacyjne przed którymi nie sposób uciec.