Live Chat
Pokaż prawy panel

Ford Mondeo vs Volkswagen Passat (modele 2015 roku)

Zacznijmy od silników. W fordzie Mondeo mamy do dyspozycji cztery silniki benzynowe EcoBoost: 1. 0 (125KM), 1. 5 (160KM), 2. 0 (203KM i 240KM). Pięć silników diesla TDCi: 1. 5 (120KM), 1. 6 (115KM), 2. 0 (150KM, 180KM i Bi-turbo 210KM). Dodatkowo ford oferuje nam hybrydę 2. 0 (187KM). Volkswagen proponuje nam natomiast cztery silniki benzynowe TSI: 1. 4 (92KM i 110KM), 1. 8 (132KM), 2. 0 (162KM) oraz cztery silniki diesla TDI: 1. 6 (120KM), 2. 0 (150KM, 190KM i Bi-turbo 240KM).

 
Przejdźmy do nadwozia. Ford prezentuje nam trzy wersje nadwozia: 4 drzwiową, 5 drzwiową i wersję kombi. Ta pierwsza jest zarezerwowana tylko dla hybrydy wiec możemy śmiało powiedzieć, że do wyboru mamy tylko dwie wersje dla standardowych silników. Kilka danych technicznych na temat poszczególnych wersji. Dla wersji 4 drzwiowej wymiary samochodu to odpowiednio (długość/szerokość/wysokość w mm): 4867/2121/1501, pojemność bagażnika: 383l. Wersja 5 drzwiowa: 4871/2121/1482, pojemność bagażnika z zestawem naprawczym (przed/po złożeniu tylnej kanapy): 550l/1446l. Kombi: 4867/2121/1501, bagażnik: 525l/1630l. Konkurent z niemiec prezentuje dwie wersje nadwozia: 4 drzwiową oraz kombi. Rozmiary sedana: 4767/2083/1456, pojemność bagażnika: 586l/1152l. Wersja kombi: 4767/2083/1477, pojemność bagażnika: 650l/1780l.

 
Chciałbym również poruszyć kwestię, która dla niektórych jest nieistotna, ale tak naprawdę zawsze borykamy się z tym problemem: jaki kolor wybrać i jaką ma mieć tapicerkę. Ford prezentuje nam do wyboru kolory: biały (frozen i platinum), srebrny (moondust i tectonic), niebieski (deep impact i blazer), stalowy (magnetic i lunar sky), ciemno zielony (guard), czarny (panther) oraz czerwony (ruby). Do tapicerki producent proponuje nam trzy podstawowe wersje kolorystyczne materiałowe (dwie ciemne z białymi kropkami i jedną jaśniejszą) oraz szeroką gamę tapicerek skórzanych bo aż siedem wersji: cztery ciemne (w tym dwie perforowane i z alcantarą), dwie szare (w tym perforowana) i jedna jesna perforowana lux. Volkswagen przedstawia podobne wersje kolorystyczne: biały (pure i oryx), szary (urano i indium), czarny (deep), czerwony (crimson red), brązowy (black oak), srebrny (ciemny i reflex), granatowy (night), niebieski (harvard). W zależności od wybranej wersji wyposażenia mamy do wyboru tapicerkę materiałową bądź z alcantary w kolorach: czarnym, brązowym oraz jasnym.

 
Ważniejsze od kolorystyki jest jednak to jak czujemy się w naszym samochodzie spędzając w nim czas podczas podróży. Dlatego porównamy teraz dostępne wyposażenie standardowe podstawowych wersji dla obydwóch modeli:
- lusterka boczne, podgrzewane i sterowane elektrycznie (F tak / V tak)
- szyby drzwi przednich sterowane elektrycznie (F tak / V tak + drzwi tylne)
- światła do jazdy dziennej (F tak / V tak)
- reflektory halogenowe (F tak / V nie)
- tylne światła w technologii LED (F tak / V tak)
- radioodtwarzacz CD/mp3/USB (F wyświetlacz monochromatyczny 3", 6 głośników / V wyświetlacz 5" kolorowy, dotykowy, czytnik kart SD, 8 głośników)
- klimatyzacja (F manualna / V automatyczna 3 strefowa)
- podłokietnik (F tak / V tak)
- elektryczny hamulen ręczny (F tak / V tak)
- elektryczne wspomaganie kierownicy (F tak / V tak)
- system start/stop automatycznie wyłącza silnik podczas postoju (F tak / V tak)
- układ ułatwiający ruszanie na wzniesieniach (F tak / V nie)
- system ABS z elektronicznym podziałem siły hamowania (F tak / V tak)
- układ stabilizacji toru jazdy (F tak / V tak + stabilizacja toru jazdy przyczepy)
- poduszki powietrzne kierowcy i pasażera przednie i boczne oraz kurtyny powietrzne w 1 i 2 rzędzie siedzeń (F tak / V tak)
- czujnik ciśnienia w oponach (F tak / V tak)
- system automatycznego hamowania po kolizji (F nie / V tak)
- system wykrywający zmęczenie kierwocy (F nie / V tak)
- centralny zamek zdalnie sterowany (F tak / V tak)
- czujnik deszczu (F nie / V tak)
Wiemy już jakie wyposażenie ma nasze auto i że producenci proponują nam "za drobną" dopłatą mnóstwo dodatków. Sprawdźmy jednak w jakie przydatne gadżety można je jeszcze doposażyć. I tak ford proponuje nam: system monitorowania martwego pola w lusterkach, system wspomagający parkowanie równoległe i prostopadłe oraz wyjazd równoległy z miejsca parkingowego, czujnik zmierzchu, czujnik deszczu, czujniki parkowania z kamerą, elektrycznie otwierane i zamykane drzwi bagażnika, elektrycznie podgrzewana przednia szyba, podgrzewane dysze spryskiwaczy, system nawigacji, dach panoramiczny z filtrem przeciwsłonecznym IR, elektryczny fotel kierowcy z pamięcią, podgrzewana tylna kanapa, radioodtwarzacz z wyświetlaczem 8" sterowany głosem (niestety bez polskiego) z funkcją wezwania pomocy oraz 12 głośnikami, inteligentny teomat z funkcją utrzymania pojazdu na pasie ruchu, system rozpoznawania znaków drogowych, monitorowanie koncentracji kierowcy, fotele z funkcją masażu, system wykrywania kolizji przy małych prędkościach, FordKeyFree otwieranie oraz odpalanie samochodu bez kluczyka, manetki zmiany biegów przy kierownicy. Przejdźmy do volkswagena: podgrzewane fotele, czujniki parkowania przód i tył, ogrzewane dysze spryskiwaczy, tempomat z automatyczną regulacją odległości, szklany dach otwierany elektrycznie, przednia szyba podgrzewana bezprzewodowo, fotele przednie klimatyzowane, asystent parkowania i asystent parkowania z przyczepą, ogrzewanie postojowe sterowane pilotem, kamera cofania, czujnik wykrywania pieszych i pojazdów, kierownica multimedialna z funkcją Tiptronic.
Zakup dodatków do naszego samochodu zależy tylko od zasobu naszego portfela. Producenci chcąc sięgnąć jak najgłębiej do naszej kieszeni prześcigają się nowinkami technologicznymi, żeby tylko zachęcić nas do kupna ich modelu. W fordzie pod trapezową kratą wlotu powietrza kryje się aktywna przesłona, która zmieniając położenie zmniejsza opór powietrza. Ciekawostką są również reflektory, które przy zmianie warunków atmosferycznych, zmieniają kształt oraz długość wiązki światła zapewniając lepszą widoczność. Zarówno w mondeo jak i passacie zastosowano admuchiwane pasy bezpieczeństwa, które przy uderzeniach potrafią zredukować pięciokrotnie siłę działającą na pasażerów. Niemiecki przedstawiciel wyposażony w silniki BlueMotion oraz hybrydowa wersja forda są wyposażone w system odzyskiwania energii z hamowania, co znacznie wpływa na zużycie paliwa oraz emisję spalin. W przypadku zasłabnięcia za kierownicą passat spieszy z pomocą. Wyposażony w EmergencyAsist przejmuje częściowo kontrolę nad pojazdem utrzymując tor jazdy i zatrzymując pojazd.
Ceny obydwu konkurentów są bardzo zróżnicowane. Za volkswagena trzeba zapłacić od 90000 pln do ponad 170000 pln w zależności od tego czego potrzebujemy od samochodu. Natomiast forda możemy mieć już za 90000 pln a najdroższe wersje przekraczają koszt 145000 pln.
Jeżeli mamy do zagospodarowania skromny budżet, to zdecydowanym faworytem bedzie passat. W podstawowej wersji za tą samą cenę co konkurent proponuje bogatsze wyposażenie. Mając jednak do wydania większą gotówkę musimy rozważyć jakie dodatki nas interesują i który z tych samochodów jest w stanie w pełni nas usatysfakcjonować swoim wyposażeniem, osiągami i komfortem jazdy. Ważnym argumentem przy wyborze auta jest również koszt jego eksploatacji w tym serwisowania. W obydwu przypadkach ceny są porównywalne, ale pamiętajmy im więcej gadżetów w naszym pojeździe tym więcej podzespołów, które mogą ulec uszkodzeniu.