Live Chat
Pokaż prawy panel

PEUGEOT 508 – alternatywne rozwiązanie

PEUGEOT 508 – alternatywne rozwiązanie

 

Szukając auta klasy średniej na rynku wtórnym, większość kierowców kieruje swoją uwagę w stronę Volkswagena Passata, Skody Superb, Opla Insigni czy Toyoty Avensis. Alternatywnym rozwiązaniem pozostaje doceniany przez mechaników i użytkowników Peugeot 508. Szeroka paleta dopracowanych silników wysokoprężnych, przestronne i bogato wyposażone wnętrze to tylko początek atutów francuskiej konstrukcji.

  

 

Pierwsza generacja Peugeota 508 produkowana była od 2010 do 2018 roku, klienci mogli wybierać pomiędzy klasycznym sedanem, a funkcjonalnym kombi (pojemność bagażnika odpowiednio 515 i 560 litrów) spełniającym wygórowane oczekiwania rodzin. Ciekawie zaprojektowane nadwozie otrzymało wzorowe zabezpieczenie antykorozyjne, rdzawy problem pojawia się wyłącznie na egzemplarzach z wypadkową przeszłością. Wnętrze klasowego konkurenta VW Passata wbrew pozorom zaprojektowano w niezwykle poukładany sposób. Analogowe czytelne zegary wzbogacono ekranem komputera pokładowego, na podszybiu opcjonalnie wskazania nawigacji i prędkość prezentuje wyświetlacz HUD – dzięki niemu kierowca nie musi odrywać wzroku od drogi by monitorować wymienione informacje. Gros dostępnych egzemplarzy 508 wyposażonych jest w nawigację z kolorowym ekranem, rozbudowane nagłośnienie i dwustrefową klimatyzację automatyczną. Dodatkowo użytkownik może liczyć na opcjonalną skórzaną tapicerkę, elektrycznie sterowane fotele z funkcją masażu, panoramiczne okno dachowe w wersji kombi. Oczywiście nie możemy zapomnieć o licznych systemach aktywnego bezpieczeństwa.

  

  

 

W przypadku Peugeota 508 koncern PSA mocno ograniczył paletę silników benzynowych. Zabrakło w niej sprawdzonych wolnossących konstrukcji znanych z poprzednika. Klienci mieli do wyboru jedynie opracowany wspólnie z BMW silnik 1,6 VTI 120 KM lub 1,6 THP 156-165 KM. Wyposażona w bezpośredni wtrysk paliwa, napęd rozrządu realizowany z pomocą łańcucha jednostka uchodzi za niedopracowaną. Mnogość problemów technicznych skłania do zakupu wersji wysokoprężnych.

 

 

Gama wysokoprężna składa się z czterocylindrowych silników z rodziny HDI: 1,6; 2,0 i 2,2 HDI generują odpowiednio 112-115, 140-163, 204 KM. W każdym przypadku producent zastosował bezpośredni wtrysk common rail, doładowanie i filtr cząstek stałych dbający o czystość spalin. Bazowy diesel 1,6 HDI zadowoli kierowców preferujących stateczny styl jazdy, niewielka moc wystarczy jedynie do powolnego nabierania prędkości. W zamian niewielki diesel odwdzięcza się spalaniem z łatwością spadającym poniżej 4-5 litrów na 100 km. Bieżąca eksploatacja francuskiego diesla nie generuje pokaźnych kosztów. Sklep motoryzacyjny od ręki sprzeda nam potrzebne podzespoły w rozsądnych cenach. Zestaw paska rozrządu wraz z osprzętem to wydatek około 600 złotych, wtryskiwacz 900 złotych za sztukę, dwumasowe koło zamachowe około 1300 złotych, zaś za regenerację turbosprężarki zapłacimy 800-1500 złotych zależnie od skali uszkodzeń. Wedle producenta napęd rozrządu wymaga wymiany co 240 tysięcy kilometrów, mechanicy zalecają skrócenie interwału o połowę.

  

 

Zdecydowanie największą popularnością cieszy się diesel 2,0 HDI. Wyposażona w szesnastozaworową głowicę, dwumasowe koło zamachowe, filtr cząstek stałych i turbosprężarkę o zmiennej geometrii łopat konstrukcja zachwyca dynamiką, elastycznością i wciąż niewielkim zapotrzebowaniem na olej napędowy. W trakcie spokojnej jazdy poza miastem uzyskanie spalania na poziomie 5 litrów nie sprawia trudności. Regeneracja turbosprężarki to wydatek około 1500-2000 złotych – zakup nowego podzespołu w sklepie motoryzacyjnym to wydatek blisko 3,5-4 tysięcy złotych. Zakup nowych auto części np. wtryskiwaczy w tym przypadku także oznacza koszt około 900 złotych za sztukę, rozrząd 800 złotych. Analogiczne koszty serwisowania dotyczą topowej jednostki 2,2 HDI.

 

Wymagany przez unijne przepisy filtr cząstek stałych FAP przez pierwsze lata eksploatacji wymaga jedynie cyklicznego uzupełniania poziomu specjalnego czynnika – ułatwia osiągnięcie odpowiedniej temperatury spalin we wnętrzu filtra, wówczas możliwe jest dopalenie cząstek sadzy w urządzeniu. Dodatkowo użytkownik powinien regularnie udawać się w dalsze trasy, stwarzając dogodne warunki dla przeprowadzenia procesu wypalania zawartości filtra. Niestety, częsta typowo miejska eksploatacja przyspiesza zapychanie się filtra – serwisowe czyszczenie kosztuje około 500 złotych.

 

Układ jezdny Peugeota 508 wpisuje się dokładnie w klasowe standardy. Przy przedniej osi pracują kolumny McPhersona (jedynie w wersji GT zastosowano układ wielowahaczowy), z tyłu zastosowano układ wielowachaczowy gwarantujący pewne prowadzenie i komfort jazdy. Co istotne, także na polskich drogach zawieszenie 508 okazuje się wytrzymałą konstrukcją.

   

 

Peugeot 508 mimo pochlebnych opinii specjalistów wciąż jest wyraźnie tańszy od niemieckiej i japońskiej konkurencji. Dzięki temu w tym samym budżecie znajdziemy młodszy, lepiej wyposażony egzemplarz na dodatek z mniejszym przebiegiem.