Live Chat
{{ item.Name }}
Kod produktu: {{ item.Code }}
Ilość: {{ item.Amount }} szt
{{ item.GrossPrice | number: 2 }} {{ item.CurrencyID }}
{{ translation.shoppingCartEmpty }}
{{ ShoppingCartItems.data.Summary.TotalAmount }}
Zaloguj się
Filtrowanie

Znaczenie płynów – czy możemy je mieszać?

Znaczenie płynów – czy możemy je mieszać?

W bardzo ograniczonym stopniu tylko właściciele nowych samochodów mogą czuć się beztrosko. W teorii wystarczy przecież zgłosić się w wyznaczonym czasie na przegląd gwarancyjny i na tym koniec. Znacznie więcej zmartwień mają użytkownicy starszych samochodów, wymagających dbałości o ogólną kondycję mechaniczną. Systematyczne wymiany zużywających się części zamiennych, dobór odpowiedniej jakości zamienników i znalezienie fachowego – niezależnego warsztatu, to tylko początek długiej listy zmartwień. Dla wielu kierowców ogromny problem stanowi zagadnienie płynów stosowanych w samochodzie – niewiedzą, które można mieszać ze sobą, a których kategorycznie nie możemy. Pomyłka doprowadzić może do poważnych uszkodzeń silnika, skrzyni biegów, układu hamulcowego – o pokaźnych wydatkach na konieczne naprawy nie wspominając.

Chyba każdy kierowca zdaje sobie sprawę ze znaczenia i zadania jakie spełnia olej silnikowy. Smaruje, chłodzi a także odprowadza zanieczyszczenia z wnętrza jednostki napędowej – bez niego silnik zatarłby się w kilka chwil. Poziom oleju silnikowego ma niebagatelne znaczenie. Za wysoki prowadzi do wzrostu ciśnienia w układzie, co zakończyć się może uszkodzeniem uszczelnień silnika, natomiast zbyt niski skraca żywot jednostki. Niestety, wiele silników pomiędzy okresowymi wymianami wymaga cyklicznego uzupełniania poziomu oleju (silnik spala nieznaczne ilości oleju), wynikać to może nie tylko z wyeksploatowania danego egzemplarza, ale również z jego charakterystyki. Warto zaznaczyć że większość producentów dopuszcza spalanie oleju, nawet w fabrycznie nowym aucie. Wielu kierowców w takiej sytuacji zastanawia się czy może dolać inny olej. W awaryjnej sytuacji lepiej wlać olej o możliwie zbliżonych właściwościach smarnych, niżli podróżować z niskim jego poziomem. Niemniej jednak w trosce o stan silnika powinniśmy wcześniej zaopatrzyć się w identyczny olej, tej samej marki.

O ile większość kierowców pilnuje terminów wymian oleju silnikowego, o tyle tylko niewielka ich grupa przywiązuje wagę do analogicznej kwestii w skrzyni biegów, mostów napędowych i skrzyń rozdzielczych. Zdecydowana większość producentów nie określa konkretnego momentu wymiany oleju w manualnych skrzyniach biegów, natomiast Volkswagen w ogóle nie przewiduje takiej możliwości. Po przebiegu 200 tysięcy kilometrów powinniśmy profilaktycznie wymienić olej na nowy. Dolewanie oleju nie ma większego sensu – zmieszamy wówczas stary, zabrudzony olej ze świeżym. Dopiero po wspomnianej wymianie mechanicy zalecają kontrole jego poziomu, co około 50 tysięcy kilometrów i uzupełniać niedobory identycznym produktem. Pamiętajmy, aby stosować olej zgodny z zaleceniami producenta skrzyni. Jeszcze większą wrażliwością na jakość, poziom i właściwości oleju charakteryzują się automatyczne przekładnie. Tutaj także gros producentów nie podaje interwałów wymian oleju – wówczas specjaliści zalecają jego zmianę co 40-50 tysięcy kilometrów, dzięki czemu pozbędziemy się zanieczyszczeń. Zbyt niski poziom oleju w automatycznej skrzyni w krótkim czasie doprowadzić może do jej uszkodzenia, z tego względu powinniśmy co każdą wymianę oleju silnikowego kontrolować również jego poziom. W razie potrzeby musimy od razu dolać olej, niestety jakiekolwiek odstępstwa nie wchodzą w grę.

Kolejnym niezwykle istotny płyn krąży pod maską samochodu w układzie chłodzenia. To od niego uzależnione jest odprowadzanie ciepła z silnika do chłodnicy. Zużyty, kilkuletni płyn traci swoje właściwości, co przekłada się na temperaturę jego zamarzania. Przypomnijmy, jeśli płyn chłodniczy zamarznie skończyć się to może uszkodzeniem chłodnicy, przewodów a nawet rozsadzeniem bloku silnika. Niedobór chłodziwa możemy uzupełnić dowolnym płynem, pamiętając jedynie o dobraniu odpowiedniego rodzaju: organiczne i nieorganiczne.  Inna sytuacja panuje wśród płynów hamulcowych. Ten higroskopijny płyn po 2-3 latach kwalifikuje się do wymiany, za sprawą dostającej się do układu wody spada temperatura wrzenia, a także rośnie podatność na ściskanie. Zamiast uzupełniać poziom płynu hamulcowego w przypadku pojawienia się wycieków, powinniśmy zdecydować się jego na wymianę.

Dbałość o odpowiednią jakość i właściwości olejów i pozostałych płynów eksploatacyjnych ma kluczowe znaczenie dla silnika oraz bezpieczeństwa jazdy. Oszczędności w krótkim odbiją się na kondycji auta, podobny efekt przyniesie mieszanie niektórych z nich ze sobą – znacznie bardziej opłaca się wymiana.