Live Chat
Pokaż prawy panel

Przegląd samochodu po zimie

Przegląd samochodu po zimie

     Zima to zdecydowanie najtrudniejszy okres zarówno dla kierowców jak i samych samochodów. Niesprzyjające warunki atmosferyczne w dużym stopniu przyczyniają się do przyspieszonego zużycie szeregu elementów. Aby ograniczyć skutki kilku zimowych miesięcy eksploatacji warto przeprowadzić gruntowny przegląd auta. Poświęcając sobotnie popołudnie nie tylko zaoszczędzimy znaczną kwotę, ale przede wszystkim wychwycimy zawczasu pewne nieprawidłowości. Gros czynności jesteśmy w stanie przeprowadzić samodzielnie, poważniejsze kwestie zlecając zaufanemu mechanikowi.

Karoseria

Długie miesiące zimowej eksploatacji w znacznym stopniu odbijają się na kondycji powłoki lakierniczej, zabezpieczenia antykorozyjnego i wnętrza. Wszechobecna wilgoć, śnieg, lód i błoto pośniegowe z dodatkiem drobinek piasku, soli i środków chemicznych wykorzystywanych przez drogowców skutecznie nadszarpuje wytrzymałość wszystkich zewnętrznych elementów. Wiosenny przegląd warto więc zacząć od gruntownego czyszczenia auta. Wizyta na myjni bezdotykowej ułatwi usunięcie wszelkich zabrudzeń z nadwozia, progów i nadkoli. Aby oczyścić podwozie możemy skorzystać z podnośnika lub z myjni automatycznej, wybierając program z myciem podwozia. W dalszym etapie, jeśli mamy taką możliwość, należy ręcznie raz jeszcze umyć karoserię dedykowanym szamponem – zyska na tym nie tylko prezencja, ale przede wszystkim kondycja powłoki lakierniczej. Przy okazji ręcznego mycia będziemy w stanie dostrzec drobne uszkodzenia mechaniczne lakieru, będące przyszłym miejscem rozwoju korozji – jeśli uszkodzona została warstwa antykorozyjna. Nakładanie nawet budżetowego wosku tylko wspomoże powłokę lakierniczą.

Dłuższą chwilę powinniśmy poświęcić również wszystkim uszczelkom. Po dokładnym oczyszczeniu ich z zimowych pozostałości i wyschnięciu, możemy przystąpić do nakładania preparatów konserwujących. Niewielkim kosztem przedłużymy ich żywot – pamiętajmy, że wymiana uszczelek nie należy do tanich inwestycji. To idealny moment na przeprowadzenie czyszczenia kanałów odpływowych w karoserii. Usuwając zgromadzone zanieczyszczenia z podszybia zapewnimy niezakłócony przepływ wodzie. W przeciwnym razie powstaną idealne warunki do rozwoju korozji.

By efektywnie i dokładnie zająć się podwoziem naszego auta potrzebujemy dostępu do podnośnika lub kanału w przydomowym garażu. Po oczyszczeniu podwozia z piachu i innych zanieczyszczeń będziemy w stanie znaleźć miejsca ewentualnego rozkwitu korozji lub punktowe uszkodzenia powłoki antykorozyjnej. Po oczyszczeniu wytypowanych miejsc szczotką drucianą i papierem ściernym oraz odtłuszczeniu powierzchni możemy przystąpić do nakładania nowej warstwy zabezpieczającej. Aplikacja preparatów w sprayu nie stwarza żadnych trudności. Pamiętajmy także o zabezpieczeniu profili zamkniętych. Poważne ubytki spowodowane zaawansowaną korozją w podwoziu czy w elementach karoserii powinniśmy zostawić doświadczonemu blacharzowi.

Wnętrze

Przez zimowe miesiące wraz z odzieżą wnosimy do wnętrza samochodu znaczne ilości wilgoci i piasku. Sumienne wyczyszczenie dywaników, odkurzenie całego wnętrza powinno być jednym z pierwszych zabiegów pielęgnacyjnych. Korzystając z dostępnych w sklepach motoryzacyjnych preparatów możemy wyczyścić plastikowe elementy wykończeniowe, przywracając im przy okazji pierwotną barwę. Do konserwacji skórzanej tapicerki stosujemy dedykowane preparaty – ich aplikacja z pomocą bawełnianej szmatki zajmie nam kilkadziesiąt minut mozolnego wcierania preparatu we wszystkie zakamarki skórzanych elementów. Umycie okien w dużym stopniu ograniczy ich parowanie od wewnątrz. Jeśli mamy możliwość, auto warto na dłuższy czas zostawić otwarte – wilgotna tapicerka i wykładzina wyschnie. Propozycją dla majsterkowiczów jest samodzielna wymiana filtra kabinowego. Z pomocą internetowych instrukcji operacja zajmie nam kilkanaście minut. Pozbędziemy się w ten sposób kolejnej porcji wilgoci zgromadzonej w kabinie. 

Klimatyzacja

Przed nadejściem wysokich temperatur obowiązkowo należy odwiedzić serwis klimatyzacji. Poza rutynową kontrolą szczelności i poprawnego działania całego układu, specjalista uzupełni poziom czynnika chłodzącego i oleju smarującego kompresor a także przeprowadzi ozonowanie wnętrza pojazdu, pozbywając się szkodliwych dla naszego zdrowia drobnoustrojów. Warte zastosowania są preperaty do odgrzybiania klimatyzacji koniecznie w formie gazu a nie piany.

Układ hamulcowy

Przy okazji wymiany opon lub całych kół na letnie zyskujemy doskonały dostęp do całego układu hamulcowego. To idealny moment na kontrolę grubości tarcz i klocków hamulcowych i ogólny stan przewodów hamulcowych. Wszelkie nieprawidłowości zgłaszajmy zaufanemu mechanikowi.

Układ jezdny

Wnikliwe sprawdzenie kondycji układu jezdnego należy zlecić stacji diagnostycznej wyposażonej w urządzenia kontrolne – nawet doświadczony mechanik nie będzie w stanie wychwycić wielu kwalifikujących się do wymiany elementów bez pomocy szarpaków i innych przyrządów. Przejazd przez ścieżkę diagnostyczną pozwoli bezbłędnie wskazać zużyte elementy układu jezdnego, negatywnie wpływające na zachowanie samochodu w czasie jazdy i sporządzić listę podzespołów przeznaczonych do wymiany. Kilka miesięcy jazdy w trudnych, zimowych warunkach bez wątpienia daje się we znaki całemu zawieszeniu. Częste wpadanie w przysypane śniegiem dziury, jazda po nierównym lodzie spotyka każdy pojazd. Niestety, w takich warunkach bardzo często dochodzi do uszkodzeń felg, wahaczy, amortyzatorów i innych.

Przeprowadzenie wiosennego przeglądu to idealny moment na jednorazowe usunięcie drobnych niedociągnięć  naszego samochodu. Wykonując część prac we własnym zakresie zaoszczędzimy pewną kwotę, resztę poważniejszych czynności warto zlecić specjalistom – zadbamy w ten sposób o własne bezpieczeństwo na najbliższe miesiące.