Live Chat
Pokaż prawy panel

VW New Beetle

Volkswagen New Beetle 2,0 – klasyk na co dzień

Według wielu z nas niemiecka motoryzacja (poza małymi wyjątkami w postaci Porsche, BMW i Mercedesa) jest nudna i ekscytująca niczym gra polskiej piłkarskiej reprezentacji. W istocie – standardowe Golfy czy Astry przyciągają uwagę jedynie fanatyków marki i przedstawicieli handlowych, przemierzających Polskę z CB radiem na dachu.

Zerwać z nudą!

VW już na samym początku prac nad „nowym Garbusem" wykluczył możliwość zastosowania silnika bokser umieszczonego za tylną osią, stawiając na odrobinę funkcjonalności, nawet w tak zabawkowym aucie. Tak jak w starym, hałaśliwym Garbusie, z przodu nie uświadczymy grilla ułatwiającego chłodzenie jednostki napędowej. Jedyny wlot powietrza znajduje się na samym dole przedniego zderzaka, wyzutego z niepotrzebnych ozdób i przetłoczeń. Niemałym powodem do radości, oczywiście dla entuzjastów modelu, jest półkolista pokrywa silnika – wyraźnie nawiązująca do protoplasty, podobnie jak okrągłe reflektory wpisane w wydatne błotniki. Przechodząc obok technicznego bliźniaka Golfa nie zobaczymy nic ciekawego, ot, płaska połać blachy pomiędzy mocno zaznaczonymi nadkolami. Tylna część nadwozia tylko potwierdza wcześniejsze przypuszczenia – designerzy Volkswagena choć raz zrezygnowali z funkcjonalności na rzecz prezencji i stylu. Niewielka pokrywa bagażnika, wpadająca pomiędzy kończące się błotniki, stanowi idealne połączenie łagodnie opadającej linii dachu i zderzaka.

 

Wnętrze dla dwojga

 

Zanim wsiądziemy do środka, musimy wiedzieć jedno: Panowie z VW tworząc New Beetla pojęcie „funkcjonalności" wysłali na wakacje. Już samo wejście do wnętrza na zatłoczonym parkingu będzie sporym wyzwaniem, bowiem długie drzwi potrzebują naprawdę dużo przestrzeni. Jeśli już udało się nam zająć miejsce na typowym dla VW twardym, lecz nadal wygodnym fotelu, możemy skupić się na poznawaniu kokpitu. Wykonana z dosyć kiepskiego, twardego tworzywa, deska rozdzielcza swym kształtem doskonale współgra z zewnętrzną prezencją auta. Za dobrze leżącą w dłoni, trójramienną kierownicą – zamiast przejrzystego i rozległego zestawu zegarów – umieszczono schowane pod niewielkim daszkiem trzy słabo czytelne cyferblaty. Panel centralny to już iście niemiecka ergonomia, wpasowana w nietuzinkową deskę – z wazonem na sztuczne kwiaty. Właściwości przewozowe stylowego Volkswagena nie zachwycają. Wygoda i komfort jazdy zapewnione są tylko na przednich siedzeniach – kanapę lepiej traktować jako miejsce dla małych dzieci lub zakupów, które nie zmieściły się do 209-litrowego bagażnika. W kwestii wyposażenia New Beetle to typowy Volkswagen. Bazowe odmiany na pokładzie nie mają dosłownie nic poza fotelami, kierownicą i korbkami do otwierania szyb. Dopiero dopłacając (bądź wybierając mocniejszą wersję silnikową) klient mógł liczyć na klimatyzację, elektryczne szyby, skórzaną tapicerkę czy radio.

  

 

Niezniszczalne serce

 

Paletę jednostek napędowych New Beetle niemal w całej okazałości przejął od Golfa IV, począwszy od słabowitego 1,4 o mocy 75 KM, skończywszy na znanym z Golfa R32 3,2 V6 generującego 225 KM. Amatorzy silników diesla mogą zdecydować się na legendarną jednostkę 1,9 TDI. Niemniej jednak – zakup nastoletniego auta z wysokoprężnym napędem jest dość ryzykownym postępkiem. Z tego też powodu warto zastanowić się nad wolnossącą wersją benzynową. Brak kosztownego osprzętu, prosta budowa i niewielkie wysilenie konstrukcji zapewnią spokojną eksploatację. Co więcej – pozwolą poważnie pomyśleć o montażu instalacji gazowej, przynoszącej wymierne oszczędności. Najlepszym silnikiem zapewniającym dostateczną dynamikę, wespół z rozsądnym zużyciem paliwa, jest ośmiozaworowy 2,0 – obecny w cennikach VW, Audi i Seata od ponad dwóch dekad. 115 KM i 172 Nm współgrające z manualną pięciobiegową przekładnią, całkowicie wystarczają do spokojnej jazdy w każdych warunkach. Oczywiście, wyprzedzając kolumnę ciężarówek, nie możemy liczyć na wrażenia gwarantowane przez turbodoładowaną konstrukcję 1,8 T. W ruchu miejskim ważący 1222 kg New Beetle potrzebuje 12-13 litrów, zaś w trasie około 7 na pokonanie 100 km. Ordynarnie prosta budowa, wsparta dostępnością części zamiennych i wykwalifikowanych mechaników, tylko obniża koszty serwisowania. O typowych awariach w przypadku tej jednostki nie może być mowy. Niemal wszystkie usterki powstają z winy użytkownika, nie przestrzegającego zaleceń producenta dotyczących wymian eksploatacyjnych. Skrzętnie przestrzegając interwałów wymian rozrządu oraz oleju wraz z filtrami i świecami zapłonowymi, zapewnimy sobie przysłowiowy święty spokój na długie lata.

 

 

Układ jezdny – przede wszystkim tanio

 

Przeszczepienie mechaniki z Golfa czwartej generacji pociągnęło za sobą ogrom pozytywnych aspektów dla użytkowników. Poza unifikacją części układu napędowego, na podobne ułatwienie możemy liczyć remontując zawieszenie. Kolumny McPhersona z przodu i belka skrętna z tyłu, wymagają sporadycznej pomocy specjalisty. Całość zestrojono, jak na Volkswagena przystało, dosyć sztywno, zapewniając tym samym pewność prowadzenia.

 

 

VW New Beetle jest doskonałą opcją przede wszystkim dla kobiet, które, bardziej niż ekonomikę jazdy i bezproblemową eksploatację, cenią sobie walory estetyczne auta. Oczywiście – odpowiednio utrzymany Garbus nowej generacji może służyć również do codziennego użytku niejednemu przedstawicielowi płci brzydkiej. Decydując się na zakup stylowego Volkswagena, musimy pamiętać, iż samochód winien służyć nie tylko do prezentowania własnego stylu i indywidualności, lecz przede wszystkim do komfortowej i bezpiecznej jazdy.

 

Dane techniczne:

Silnik 2,0 8V

Okres produkcji: 1997-2010

Pojemność skokowa: 1984 cm3

Rodzaj silnika: benzynowy, wolnossący

Moc: 115 KM przy 5400 obr./min

Moment obrotowy: 172 Nm przy 3200 obr./min

Ułożenie silnika: poprzeczne

Liczba zaworów: 8

Zasilanie: MPI

Napęd:

Oś napędowa: przednia

Skrzynia biegów: 5-biegowa, manualna

Osiągi:

0-100 km/h: 10,9 s

V-max: 185 km/h

Wymiary:

Masa własna: 1222 kg

Pojemność bagażnika: 209 l

Długość/ szerokość/wysokość: 4081/1724/1498

Rozstaw osi: 2508

Zużycie paliwa:

Według producenta miasto/trasa/średnie: 11,9/6,8/8,7

Według użytkowników miasto/trasa/średnie: 13/7/9