Live Chat
Pokaż prawy panel

Oleje

Olej syntetyczny

Od samego początku motoryzacji, razem z ciągłym rozwojem silników benzynowych i wysokoprężnych, inżynierowie pracowali także nad możliwie skutecznymi środkami smarnymi. Początkowo, oleje silnikowe uzyskiwane były podobnie jak paliwo w procesie rafinacji ropy naftowej. Niestety, powstajace w ten sposób oleje mineralne nie zapewniają wysokiego poziomu czystości samego oleju. Na domiar złego, oleje mineralne nie są w stanie sprostać wymaganiom nowoczesnych silników. Alternatywną dla olejów mineralnych są oleje syntetyczne, różnią się one diametralne od znanych od wielu lat rozwiązań. W przeciwieństwie do produktów mineralnych, syntetyczne oleje silnikowe uzyskiwane są z gazu ziemnego na drodze serii skomplikowanych procesów chemicznych. W ten sposób uzyskiwana jest krystalicznie czysta baza olejowa, stanowiąca ponad 90% samego oleju silnikowego. Do niej dodawane są odpowiednie dla danego rodzaju, klasy oleju dodatki uszlachetniające. Przeciwutleniacze oraz liczne substancje przedłużające przyczyniają się do wydłużenia żywotności oleju silnikowego. Oleje syntetyczne stawiają znacznie mniejsze opory, tym samym wpływają na ograniczenie zużycia paliwa. Syntetyki charakteryzują się także dużo większą odpornością na trudne warunki pracy.

Olej półsyntetyczny

Każdy silik spalinowy potrzebuje permanentnego smarowania dla utrzymania idealnych warunków pracy. Elementy takie jak tłoki, pierścienie, korbowody, turbosprężarka i wiele innych wymagają ciągłego smarowania. Bez filmu olejowego w kilka chwil silnik zatarłby się, zmuszając kierowcę do dokonania kosztownego remontu generalnego. W przypadku nowych jednostek napędowych przeważnie stosuje się skuteczne, jednakże drogie oleje syntetyczne. Przez cały okres eksploatacji silnika powinniśmy stosował właśnie taki olej, dopiero wraz z pojawieniem się pierwszych oznak zużycia specjaliścy zalecają zmianę na olej półsyntetyczny. Półsyntetyczne oleje silnikowe stanowią swoisty pomost pomiędzy tańszymi olejami mineralnymi, przeznaczonymi do wyeksploatowanych silników. Zapewniają wysoką ochronę silnikowi w trakcie użytkowania, o wiele lepszą niż produkty mineralne. Półsyntetyczne oleje silnikowe wytwarzane są na bazie olejów mineralnych bądź powstają na drodze procesu hydrokrakingu – proces ma na celu poprawę właściwości klasycznego oleju mineralnego poprzez wydłużenie łańcuchów węglowodorowych.

Olej mineralny

Niezależnie od tego jaki silnik napędza nasz samochód, potrzebuje ciągłego smarowania dostosowanego do jego potrzeb, charakterystyki – olej silnikowy musi spełniać wiele wymogów eksploatacyjnych. Każdy silnik potrzebuje oleju silnikowego dostosowanego do swoich wymogów technicznych, stosowanie niewłaściwego produktu może przełożyć się na szybsze zużycie mechaniki – chociażby przez za małą lepkość oleju. Przed zmianą oleju w naszym samochodzie czeka nas wybór odpowiedniego rodzaju oleju silnikowego. Najniższą jakość prezentują oleje mineralne – uzyskiwane są w procesie rafinacji ropy naftowej, a co za tym idzie zawierają w sobie liczne zanieczyszczenia. Tym samym nie są w stanie zapewnić poziomu smarowania znanego z olejów syntetycznych. Oleje mineralne zdaniem mechaników stosowane są w silnikach samochodów sprzed lat, zwłaszcza jeśli ze względu na wyeksploatowanie zużycie oleju silnikowego przekracza dopuszczalne przez producenta normy. Kupując używany samochód z dużym przebiegiem z powodzeniem możemy stosować olej mineralny, zwłaszcza jeśli nie mamy pewności jaki olej był dotychczas stosowany. Aby zapobiec wypłukaniu przez olej syntetyczny zgromadzonych w silniku nagarów, warto stosować produkty mineralne. Pamiętajmy, obecnie ich jakość prezentuje się dużo lepiej niż w latach 90-tych.

 

 

Olej silnikowy

W sklepach motoryzacyjnych poza częściami samochodowymi znajdziemy także całe spektrum płynów eksploatacyjnych. Najważniejszym z nich jest olej silnikowy. Jak wiemy, podczas pracy silnika powstaje tarcie pomiedzy współpracującymi ze sobą ruchomymi elementami. Efektem ubocznym jest wysoka temperatura oraz bardzo szybka degradacja części roboczych. Do zadań oleju silnikowego należy między innymi redukowanie tarcia, konserwowanie wnętrza silnika, a także odprowadzanie zanieczyszczeń. Na półkach sklepowych mamy do dyspozycji oleje mineralne, półsyntetyczne i syntetyczne – w różnych specyfikacjach odpowiadajacym wymaganiom producentów silników. Olej będący pochodną ropy naftowej zapewnia smarowanie jednostce napędowej przez 10 a nawet 30 tysięcy kilometrów. Jazda na zużytym oleju silnikowym, bądź z za niskim jego poziomem prowadzić może do zatarcia jednostki. Przyspieszone zużycie tłoków, pierścieni, wału korbowego i innych podzespołów w skrajnych przypadkach będzie oznaczać remont generalny. Zużyty olej wystarczy po prostu wymienić (wedle zaleceń producenta), natomiast wszelkie braki uzupełnić.