Live Chat
{{ item.Name }}
Kod produktu: {{ item.Code }}
Ilość: {{ item.Amount }} szt
{{ item.GrossPrice | number: 2 }} {{ item.CurrencyID }}
{{ translation.shoppingCartEmpty }}
{{ ShoppingCartItems.data.Summary.TotalAmount }}
Zaloguj się

Filtrowanie

Zerwanie paska rozrządu

 

 

Użytkowanie samochodu wiąże się z nieustannymi wydatkami, składającymi się nie tylko ze zużycia paliwa, ale również z wszelkimi naprawami. Wśród kierowców kupujących samochód z drugiej ręki powszechna jest niepisana zasada zalecająca wymianę kilku newralgicznych podzespołów, między innymi napędu rozrządu.

 

 

W skład „pakietu startowego", który jest obowiązkowy tuż po zakupie używanego auta, wchodzi wymiana oleju silnikowego, świec zapłonowych (lub żarowych w silnikach diesla), filtrów, a przede wszystkim kompletnego rozrządu. Zwłaszcza ten ostatni element może przysporzyć nam niemały kłopot i kosztowną inwestycję w remont jednostki. Dzieje się tak z uwagi na funkcję, jaką spełnia on w prawidłowym funkcjonowaniu całego silnika. Wspomniany pasek zębaty odpowiedzialny jest za utrzymanie perfekcyjnej synchronizacji pracy wału korbowego z wałkami rozrządu. Jakiekolwiek odstępstwo od producenckich ustawień może zakończyć się zderzeniem tłoków z zaworami – wówczas remont mamy gwarantowany!

 

Dlaczego pęka?

 

W praktyce – sporadycznie przyczyną awarii jest sam pasek, pękający bez ostrzeżenia. Przeważnie wina leży po stronie jednej z rolek, czyli łożyska, blokowanego przez zużycie lub zewnętrzne czynniki. W efekcie napęd rozrządu poddawany jest wysokiemu obciążeniu mogącemu spowodować jego zerwanie. Zdarzają się także przypadki rozwarstwienia gumowego paska z uwagi na wiek bądź złe warunki pracy – kontakt z olejem silnikowym. Co więcej, w zależności od budowy komory silnika oraz osłon napędu rozrządu, możliwe jest również dostanie się niepożądanych przedmiotów. Mechanicy donoszą sporadycznie o przypadkach pęknięć paska klinowego, którego kawałki wpadają pomiędzy rolki a pasek rozrządu – nagłe zatrzymanie rolki gwarantuje rozregulowanie całego układu.

 

Wymieniaj częściej

 

Na szczęście zerwanie paska rozrządu jest problemem, któremu w dużej mierze możemy zaradzić. Wystarczy stosować się do zaleceń specjalistów, decydując się na wymianę całego mechanizmu w odpowiednim momencie. Dla własnego bezpieczeństwa lepiej zapomnieć o przekraczających 100 tysięcy kilometrów producenckich okresach pomiędzy wymianami. Ustalane w laboratoriach interwały bardzo często są nieosiągalne nawet dla regularnie serwisowanych pojazdów. Ogromne znaczenie mają tutaj warunki, w jakich użytkujemy samochód – jeżdżąc głównie po mieście powinniśmy częściej planować wymiany.

 

Na tym lepiej nie oszczędzać

 

Nim zdecydujemy o wymianie samego paska, bez współpracującego z nim osprzętu, poznajmy koszty ewentualnej naprawy koniecznej po „zerwaniu rozrządu". W przeciętnym silniku benzynowym, tudzież wysokoprężnym, rachunek za reanimację opiewać będzie na kwotę około 2,5 do nawet 7 tysięcy złotych. Nic więc dziwnego, że specjaliści zgodnie przekonują klientów do wymiany kompletnego napędu układu rozrządu, w którego skład wchodzą także rolki, napinacze, jak i niezwykle istotna pompa wody. Pamiętać musimy o jakości kupowanych części zamiennych, od których zależy żywotność całego silnika. Jakiekolwiek oszczędności przy ich wyborze, chociażby na tańszej pompie wodnej, odbiją się w przyszłości szerokim echem.

 

Maciej Mokwiński