Live Chat
{{ item.Name }}
Kod produktu: {{ item.Code }}
Ilość: {{ item.Amount }} szt
{{ item.GrossPrice | number: 2 }} {{ item.CurrencyID }}
{{ translation.shoppingCartEmpty }}
{{ ShoppingCartItems.data.Summary.TotalAmount }}
Zaloguj się

Filtrowanie

Zestaw sprzęgła VALEO 821259

{{ articleDetail.WebShopArticleDTO.Prices.Client.Gross | number:2 }} {{ articleDetail.WebShopArticleDTO.Prices.Currency }} {{articledetailOptions.translates.parameters.price_brutto_text }}
{{ articleDetail.WebShopArticleDTO.Prices.Client.Net | number:2 }} {{ articleDetail.WebShopArticleDTO.Prices.Currency }} {{articledetailOptions.translates.parameters.price_netto_text }}
{{articleDetail.WebShopArticle.BranchesAvailability.BranchesString.BranchAvailabilityInfo.allBranchesSum.Quantity.availabilityString}}
Brak Produktu
{{articleDetail.WebShopArticle.BranchesAvailability.BranchesString.BranchAvailabilityInfo.currentBranch.Name}}: {{articleDetail.WebShopArticle.BranchesAvailability.BranchesString.BranchAvailabilityInfo.currentBranch.Quantity.availabilityString}}
{{articleDetail.WebShopArticle.BranchesAvailability.BranchesString.BranchAvailabilityInfo.otherBranchesSum.Name}}: {{articleDetail.WebShopArticle.BranchesAvailability.BranchesString.BranchAvailabilityInfo.otherBranchesSum.Quantity.availabilityString}}
Brak Produktu
{{articleDetail.WebShopArticle.BranchesAvailability.BranchesString.BranchAvailabilityInfo.currentBranch.Name}}: {{articleDetail.WebShopArticle.BranchesAvailability.BranchesString.BranchAvailabilityInfo.currentBranch.Quantity.availabilityString}}
{{item.Name}}: {{item.Quantity.availabilityString}}
Brak Produktu
{{item.Name}}: {{item.Quantity.availabilityString}}
{{item.Name}}: {{item.Quantity.availabilityString}}
{{item.Name}}: {{item.Quantity.availabilityString}}
Brak Produktu
{{articleDetail.WebShopArticle.BranchesAvailability.BranchesString.BranchAvailabilityInfo.currentBranch.Name}}: {{articleDetail.WebShopArticle.BranchesAvailability.BranchesString.BranchAvailabilityInfo.currentBranch.Quantity.availabilityString}}
Brak Produktu
{{articleDetail.WebShopArticle.BranchesAvailability.BranchesString.BranchAvailabilityInfo.currentBranch.Name}}: {{articleDetail.WebShopArticle.BranchesAvailability.BranchesString.BranchAvailabilityInfo.currentBranch.Quantity.availabilityString}}
{{articleDetail.WebShopArticle.BranchesAvailability.BranchesString.BranchAvailabilityInfo.otherBranchesSum.Name}}: {{articleDetail.WebShopArticle.BranchesAvailability.BranchesString.BranchAvailabilityInfo.otherBranchesSum.Quantity.availabilityString}}
  • {{item.Name}}: {{item.Quantity.availabilityString}}
Brak Produktu
Producent:
VALEO
Ilość:
  • Przesyłka kurierska krajowa (Czas dostawy do 24h/48h) - GLS - 0,00 PLN
    • Płatności online (Przelewy24 / Raty)
    • Przelew bankowy, pocztowy
    • Płatności online (PayPal) - prowizja PAYPAL: - (+21,43 PLN)
    • Płatności online (Przelewy24 / Karta)
  • Przesyłka kurierska krajowa pobraniowa (Czas dostawy do 24h/48h) - GLS - 5,00 PLN
    • Gotówka przy odbiorze (pobranie)
  • Odbiór osobisty w siedzibie firmy (Rezerwacja do 7 dni) - 0,00 PLN
    • Płatności online (Przelewy24 / Raty)
    • Gotówka lub kartą przy odbiorze
    • Przelew bankowy, pocztowy
    • Płatności online (PayPal) - prowizja PAYPAL: - (+21,43 PLN)
    • Płatności online (Przelewy24 / Karta)
  • InPost paczkomaty - pobranie - 5,00 PLN
    • Inpost pobranie
  • InPost paczkomaty - 0,00 PLN
    • Płatności online (Przelewy24 / Raty)
    • Przelew bankowy, pocztowy
Pokaż pozostałe Ukryj pozostałe
{{articledetailOptions.translates.parameters.parameters_title}}
{{articledetailOptions.translates.parameters.parameters_brand}}
{{articledetailOptions.car_info.car_info_brand}}
{{articledetailOptions.translates.parameters.parameters_model}}
{{articledetailOptions.car_info.car_info_model}}
{{articledetailOptions.translates.parameters.parameters_type}}
{{articledetailOptions.car_info.car_info_type}}
{{articledetailOptions.translates.parameters.parameters_name}}
{{articledetailOptions.translates.parameters.parameters_code}}
{{articleDetail.WebShopArticleDTO.Code}}
{{articledetailOptions.translates.parameters.producer_code_value}}
{{articleDetail.WebShopArticleDTO.ProducerCode}}
{{articledetailOptions.translates.parameters.unit_value}}
{{articleDetail.WebShopArticleDTO.OrderUnit}}
{{articledetailOptions.translates.parameters.parameters_producer_name}}
{{articleDetail.WebShopArticleDTO.ProducerName}}
Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca: z dociskiem sprzęgła
średnica zewnętrzna [mm]: 220
Wersja: CPON
Siła wyrzutu [N]: 3700
Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca 2: z tarczą sprzęgła
Średnica zewnętrzna 1 [mm]: 219
Ilość zębów: 17
Profil piasty: 19,9 x 16,25
Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca 2: z łożyskiem oporowym
Rodzaj sterowania: Sterowanie przełączaniem ciśnienia
Ciężar [kg]: 4,79
Informacje własne
ZESTAW SPRZĘGŁA Z ŁOŻYSKIEM WYCISKOWYM (220MM) FORD ESCORT '95, ESCORT V, ESCORT VI, FIESTA 1.6/1.8/1.8D 09.91-08.00
Kod EAN
3276428212593
Zastępuje artykuły
Informacje dodatkowe producenta
pdf

Sprzęgło

W układzie przeniesienia siły napędowej jednym z ważniejszych podzespołów jest sprzęgło. To od sprawności tego elementu zależy płynność ruszania i zmiany poszczegulnych biegów (zarówno w samochodach z manualną jak i automatyczną skrzynią). Zadaniem sprzęgła jest bezpieczne przekazywanie obrotów wału korbowego dalej do skrzyni biegów. Sztywne połączenie tych dwóch mechanizmów nie wchodzi w grę, bowiem podczas zmian poszczególnych przełożeń, ruszania czy też hamowania trzeba zachować separację pomiędzy nimi. W przeciwnym razie mogłoby dojść do uszkodzenia silnika lub samej skrzyni. Sprzęgło składa się z tarczy, docusku oraz łożyska. Do wystającej z bloku silnika końcówki wału korbowego przytwierdzone jest koło zamachowe które stanowi podstawę dla docisku sprzęgła. Jednostka napędowa w czasie pracy napęd przekazuje za sprawą wspomnianego docisku wprost na tarczę sprzęgła – która w razie potrzeby umożliwia rozłączenie całego układu przeniesienia siły napędowej. Naturalnemu zużyciu ulegają okładziny cierne tarczy, docisk, łozyska jak i zestawy sprężyn – naprawa polega na okresowej wymianie kompletnego sprzęgła.

Sprzęgło – działanie, awarie, koszty

Sprzęgło to jeden z kluczowych elementów eksploatacyjnych samochodu - umożliwia przekazywanie mocy z silnika do skrzyni biegów i ich zmianę w czasie jazdy bez szkód dla elementów mechanicznych. Z czasem oczywiście ulega zużyciu, traci na tym płynność i efektywność jazdy. Wytrzymałość sprzęgła w ogromnym stopniu zależna jest od sposobu użytkowania, samego modelu i mocy silnika jaką musi przenosić.

Budowa i działanie

W uproszczeniu, sprzęgło łączy dwa niezależnie działające wały: silnika i w skrzyni biegów, pozwala płynnie przekazywać z silnika moment obrotowy. Jego praca wiąże się z przenoszeniem znacznych sił i przeciążeń. W skład zestawu sprzęgła wchodzi: tarcza, docisk, łożysko wyciskowe, koło zamachowe – jednomasowe lub dwumasowe. Elementem w pierwszej kolejności narażonym na zużycie jest tarcza sprzęgła. Na jej powierzchni umieszczono materiał cierny ułatwiający przeniesienie mocy i niwelujący poślizg tarczy. Dla zredukowania drgań generowanych przez pracujący silnik (szczególnie w czasie ruszania, przyspieszania i odpuszczania pedału gazu) tarcza wyposażona jest w tłumiki drgań – poprzecznie instalowane sprężyny śrubowe. Aby jeszcze skuteczniej walczyć z wibracjami jakie mogą być przenoszone z silnika na skrzynię biegów, producenci coraz powszechniej stosują dwumasowe koła zamachowe – rozbudowany tłumik drgań skrętnych. Dzięki niemu zmiany biegów przebiegają łagodnie, bez szarpnięć typowych oznak zużycia dwumasy. Docisk odpowiada za dociśnięcie tarczy sprzęgła do koła zamachowego, w ten sposób możliwe jest przekazanie mocy z silnika do skrzyni biegów. Natomiast zadaniem łożyska wyciskowego / oporowego jest rozdzielanie powierzchni koła zamachowego i tarczy sprzęgła – po wciśnięciu pedału sprzęgła przez kierowcę następuje rozłączenie sprzęgła.

Objawy zużycia

Zużycie zespołu sprzęgła następuje w różnym tempie. Decydujący jest styl jazdy kierowcy, warunki użytkowania pojazdu i inne czynniki. Zbliżający się kres wytrzymałości tego elementu przeważnie sporo wcześniej możemy przewidzieć wychwytując szereg objawów. Zużyte dwumasowe koło zamachowe bądź same tłumiki drgań powodować mogą szarpanie podczas ruszania i przyspieszania. Objawem, który nie sposób przeoczyć jest „ślizganie się” sprzęgła – wciskamy pedał gazu, obroty wyraźnie rosną, natomiast samochód tylko bardzo powoli nabiera prędkości. Zużyte okładziny cierne nie są już w stanie poradzić sobie z przekazaniem mocy silnika do skrzyni biegów, bez strat. Kierowcy wymieniają również bardzo „wysoko biorące” sprzęgło – samochód zaczyna ruszać dopiero po prawie całkowitym odpuszczeniu pedału sprzęgła. Pojawiający się zapach spalenizny podczas przyspieszania czy niepokojący szum także oznaczają konieczność wymiany tego elementu.

Specjaliści zgodnie wymieniają najczęstsze powody przyspieszonego zużycia sprzęgła. Wśród nich wymienić możemy notoryczne ruszanie z piskiem opon – dynamiczny start spod świateł z wysokimi obrotami silnika zmusza sprzęgło do wytężonej pracy. Niemniej szkodliwe są „strzały” ze sprzęgła – gwałtowne odpuszczanie pedału sprzęgła i niedokładne jego dociskanie w czasie zmian przełożeń. Wielu kierowców nie zwraca uwagi na to, że pod pedał wsunął się fragment dywanika, uniemożliwiając pełny ruch sprzęgła. Niszczycielski wpływ na żywotność sprzęgła ma również jazda na bardzo niskich obrotach jak i próba nabierania prędkości w takich warunkach – cierpi wówczas zarówno zespół sprzęgła jak i sam silnik. Niestety częstą przypadłością wielu kierowców jest nawet delikatne opieranie stopy na pedale sprzęgła – trzymanie w gotowości. Ten z pozoru niewinny zwyczaj wymusza nieustanną jazdę na półsprzęgle, istotnie przyspieszając zużycie okładzin ciernych.

Większa trwałość sprzęgła

Większą wytrzymałość sprzęgła osiągniemy stosując się do kilku prostych zaleceń mechaników. Podstawą jest płynne i dokładne operowanie pedałem sprzęgła, bez gwałtownego ruszania. Stosowanie się do wskazań komputera pokładowego sugerującego jazdę z możliwie wysokim przełożeniem także przyniesie zgubny rezultat dla trwałości tego elementu. Pamiętajmy, aby przed przyspieszaniem (wyprzedzaniem) zredukować bieg, wówczas manewr rozpoczniemy z bezpiecznego poziomu obrotów silnika.

Koszty, wymiana

W przeważającej większości przypadków, aby przeprowadzić wymianę zespołu sprzęgła niezbędny jest demontaż skrzyni biegów. Cała operacja wprawnemu mechanikowi nie zajmie wiele czasu, niemniej jednak wymaga metodycznego podejścia i odpowiedniej wiedzy – cena samej robocizny ponownie zależna jest od modelu samochodu i jego skomplikowania. Wszystkie elementy wchodzące w skład zespołu sprzęgła bez trudności kupimy w sklepie motoryzacyjnym online. Odpowiednie części zamówimy na podstawie numeru VIN. Pamiętajmy, aby stosować elementy renomowanych marek, unikniemy tym samym ponownej wymiany w krótkim czasie. Specjaliści zalecają także profilaktyczną wymianę całego zespołu sprzęgła, nawet jeśli niektóre wytrzymają jeszcze kilka tysięcy kilometrów. Ceny w sklepach motoryzacyjnych zaczynają się od kilkuset złotych za sprzęgła do budżetowych aut miejskich, kończąc na kilku tysiącach za kompletne zestawy do aut klasy wyższych.